Zajęcia na "Trudne Dni" cz1

17 / 03 / 2020

Ranek.

Rozpocznijcie dzień od gimnastyki (wspólnej z dzieckiem) od gimnastyki. Zakładamy czapki i bluzy. Otwieramy okna i …

Robimy 10 przysiadów, z krótkim wdechem i dłuuuugim wydechem ustami,

10 skłonów, 10 pajacyków, wymachy ramion kręcenie biodrami, szybki bieg w miejscu, taniec z dzieckiem do dowolnie wybranej muzyki…

OBUDZILIŚCIE SIĘ? J    

Wyszukajcie wszystkie termometry, które posiadacie w domu.

Oglądanie termometrów różnego rodzaju, zgromadzonych w domu : do mierzenia temperatury ciała ( elektroniczne, rtęciowe, laserowe), do mierzenia  temperatury powietrza za oknem, pogodynki, temperatury pieczonych potraw ( takie jakie posiadamy w domu, ewentualnie zdjęcia w Internecie).

Pytamy  dzieci  czy wiedzą do czego służą i jak się nazywają.

Dzieci wyklaskując rytmicznie dzielą na sylaby słowo ter-mo-metr.

2. Zabawa dydaktyczna SŁOŃCE I DESZCZ

Przedmioty potrzebne w czasie deszczu: parasol, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, peleryna

Przedmioty potrzebne gdy świeci  słońce: czapka z daszkiem, strój kąpielowy, krem do opalania, okulary przeciwsłoneczne.

Dwa koszyczki ( lub woreczki, reklamówki) jedna z symbolem słońca, druga deszczu.

Dziecko wybiera jeden przedmiot, opisuje go , mówi jak się nazywa, do czego służy ( zwracamy uwagę na poprawną wymowę) i kiedy go używamy. Odkłada przedmiot do właściwego koszyczka

3.Ćwiczenie logopedyczne, usprawniające język, wargi, żuchwę.

Dziecko otrzymuje lusterko, rodzic demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, pilnując dokładnego wykonania.

Słoneczko budzi się i uśmiecha- dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.

Deszczyk- przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa. Nagle zaczął padać deszcz- język się chowa za górnymi zębami.

Po deszczu pojawiła się tęczadzieci rysują jej kształt, przesuwając czubkiem języka po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.

Wiatr- dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami ułożonymi w dziubek.

Kropelki- jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się  od górnych do dolnych zębów.

Chmurki- dzieci rysują kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

4 Zabawa ruchowa

Dziecko i rodzic trzymają za brzeg chustki ( lub dużej serwety). Na hasło rodzica

- Mały wiatr – lekko potrząsają chustką

- Duży wiatr- mocno potrząsają chustką.

- Pada deszcz- unoszą chustę wysoko, puszczają ją i wbiegają pod nią.

5. Taniec z parasolem do dowolnie wybranej piosenki ( może być disco-polo)

6. Jaką lubię pogodę- dziecko wchodzi na krzesło- scenę  otrzymuje  parasol . mówi jak ma na imię, ile ma lat, i dlaczego lubi gdy pada deszcz ( lub świeci słońce), następnie wykonuje to rodzic

7. Słuchanie opowiadania A Widzowskiej Marcowa pogoda.

- Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie!- powiedział Olek, prosząc o dokładkę.

- Bardzo się cieszę, że ci smakuje- odparł tato, mieszając w wielkim garze.

- Nauczysz mnie gotować taką zupę?

- Bardzo proszę. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, pietruszka, kalafior, zielony groszek…

- Ojej! Aż tyle?!- zdziwił się chłopiec.

- Tak, to dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.

- I zdrowa- dodał Olek.

- A na  drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową- tata uśmiechnął się do synka.

- Mniam!

Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer.

- Dobrze ale musisz się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się co minutę.- odparł tata.

- Przecież świeci słońce, Nie chcę żadnej kurtki i czapki- stwierdził Olek, wyglądając przez okno- Jest wiosna.

- Synku, jest marzec i może nawet spaść śnieg.

- Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać na gniazda- oburzył się Olek.

- Jest takie przysłowie o pogodzie: W marcu jak w garncu- wyjaśnia tata.

Chłopiec nie bardzo rozumiał ,co to znaczy. Nie chciał założyć ani kurtki, ani czapki.

Na dworze świeciło ciepłe słońce. Gdy Olek z tatą dotarł na plac zabaw, na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się ciemno, a krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w kulki.

_ Tato! Z nieba spadają lody!- Zawołał chłopiec

- To jest grad- wyjaśnia tata

Po pewnym czasie niebo znowu zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.

- Widzisz, mówiłem W marcu jak w garncu- czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz deszcz, raz grad, raz wiatr…do wyboru, do koloru- zaśmiał się tata.

8. Rozmowa na temat opowiadania

- co tata ugotował na obiad?

- Dokąd poszli po obiedzie?

- czy Olek chciał się ubrać odpowiednio do pogody?

- Jaka niespodzianka spotkała Olka na placu zabaw?

- Co zrobił tata?

-Co oznaczają słowa W marcu jak w garncu?

9. Relaksacja przy muzyce ( drzemka).

10. Wspólne przygotowanie obiadu- zupy jarzynowej. Oglądanie i porównywanie garnków, dopasowywanie do nich pokrywek. Wystukiwanie rytmy podanego przez rodzica drewnianą łyżką o garnek. Obieranie warzyw ( uwaga, nóż musi być plastikowy ) pod kontrolą rodzica.

11. Wspólne zmywanie i sprzątanie po obiedzie.

12. Rodzice, którzy posiadają własne podwórko mogą wyjść z dzieckiem na powietrze, oglądać kształt chmur, opisywać pogodę. Dzieci mieszkający w blokach , odpowiednio ubrani, robią to przy oknie lub na balkonie- tylko przy asekuracji rodzica.!!!

12. Zabawa plastyczna Parasol- wydzieranka.

Wyklejanie konturów  parasola  kawałkami gazety. Jeżeli rodzice posiadają w domu folię bąbelkową, polecam zabawy nią:  ściskanie, uderzanie piąstką, gniecenie, malowanie kawałów  i odciskanie  na papierze- powstają bardzo ciekawe prace plastyczne. Dzieci starsze mogą wyklejać parasol wyciętymi z gazet, poznanymi wcześniej literami np: wyklejamy tylko literą P .

Zadanie na wieczorną porę: pudło pomysłów

Z plastikowych butelek odcinamy gwinty (osoba dorosła) i klejem na gorąco lub Kropelką naklejamy na wieko pudełka po butach. Na nakrętkach przyklejamy kolorowe karteczki (dzieci starsze –litery). Zadaniem dziecka jest odtworzenie wymyślonego przez rodzica wzoru (lub słowa) .

MIŁE ZABAWY!

 

Materiały zaczerpnięte z Przewodnika metodycznego „Olek i Ada” M. Cieśla, A. Horabik, M. Smułka wyd. MAC

 

 

 

powrót