Ranek.
Rozpocznijcie dzień od gimnastyki (wspólnej z dzieckiem) od gimnastyki. Zakładamy czapki i bluzy. Otwieramy okna i …
Robimy 10 przysiadów, z krótkim wdechem i dłuuuugim wydechem ustami,
10 skłonów, 10 pajacyków, wymachy ramion kręcenie biodrami, szybki bieg w miejscu, taniec z dzieckiem do dowolnie wybranej muzyki…
OBUDZILIŚCIE SIĘ? J
Wyszukajcie wszystkie termometry, które posiadacie w domu.
Oglądanie termometrów różnego rodzaju, zgromadzonych w domu : do mierzenia temperatury ciała ( elektroniczne, rtęciowe, laserowe), do mierzenia temperatury powietrza za oknem, pogodynki, temperatury pieczonych potraw ( takie jakie posiadamy w domu, ewentualnie zdjęcia w Internecie).
Pytamy dzieci czy wiedzą do czego służą i jak się nazywają.
Dzieci wyklaskując rytmicznie dzielą na sylaby słowo ter-mo-metr.
2. Zabawa dydaktyczna SŁOŃCE I DESZCZ
Przedmioty potrzebne w czasie deszczu: parasol, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, peleryna
Przedmioty potrzebne gdy świeci słońce: czapka z daszkiem, strój kąpielowy, krem do opalania, okulary przeciwsłoneczne.
Dwa koszyczki ( lub woreczki, reklamówki) jedna z symbolem słońca, druga deszczu.
Dziecko wybiera jeden przedmiot, opisuje go , mówi jak się nazywa, do czego służy ( zwracamy uwagę na poprawną wymowę) i kiedy go używamy. Odkłada przedmiot do właściwego koszyczka
3.Ćwiczenie logopedyczne, usprawniające język, wargi, żuchwę.
Dziecko otrzymuje lusterko, rodzic demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie, pilnując dokładnego wykonania.
Słoneczko budzi się i uśmiecha- dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.
Deszczyk- przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa. Nagle zaczął padać deszcz- język się chowa za górnymi zębami.
Po deszczu pojawiła się tęczadzieci rysują jej kształt, przesuwając czubkiem języka po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
Wiatr- dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami ułożonymi w dziubek.
Kropelki- jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dolnych zębów.
Chmurki- dzieci rysują kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.
4 Zabawa ruchowa
Dziecko i rodzic trzymają za brzeg chustki ( lub dużej serwety). Na hasło rodzica
- Mały wiatr – lekko potrząsają chustką
- Duży wiatr- mocno potrząsają chustką.
- Pada deszcz- unoszą chustę wysoko, puszczają ją i wbiegają pod nią.
5. Taniec z parasolem do dowolnie wybranej piosenki ( może być disco-polo)
6. Jaką lubię pogodę- dziecko wchodzi na krzesło- scenę otrzymuje parasol . mówi jak ma na imię, ile ma lat, i dlaczego lubi gdy pada deszcz ( lub świeci słońce), następnie wykonuje to rodzic
7. Słuchanie opowiadania A Widzowskiej Marcowa pogoda.
- Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie!- powiedział Olek, prosząc o dokładkę.
- Bardzo się cieszę, że ci smakuje- odparł tato, mieszając w wielkim garze.
- Nauczysz mnie gotować taką zupę?
- Bardzo proszę. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, pietruszka, kalafior, zielony groszek…
- Ojej! Aż tyle?!- zdziwił się chłopiec.
- Tak, to dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.
- I zdrowa- dodał Olek.
- A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową- tata uśmiechnął się do synka.
- Mniam!
Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer.
- Dobrze ale musisz się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się co minutę.- odparł tata.
- Przecież świeci słońce, Nie chcę żadnej kurtki i czapki- stwierdził Olek, wyglądając przez okno- Jest wiosna.
- Synku, jest marzec i może nawet spaść śnieg.
- Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać na gniazda- oburzył się Olek.
- Jest takie przysłowie o pogodzie: W marcu jak w garncu- wyjaśnia tata.
Chłopiec nie bardzo rozumiał ,co to znaczy. Nie chciał założyć ani kurtki, ani czapki.
Na dworze świeciło ciepłe słońce. Gdy Olek z tatą dotarł na plac zabaw, na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się ciemno, a krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamienił się w kulki.
_ Tato! Z nieba spadają lody!- Zawołał chłopiec
- To jest grad- wyjaśnia tata
Po pewnym czasie niebo znowu zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.
- Widzisz, mówiłem W marcu jak w garncu- czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz deszcz, raz grad, raz wiatr…do wyboru, do koloru- zaśmiał się tata.
8. Rozmowa na temat opowiadania
- co tata ugotował na obiad?
- Dokąd poszli po obiedzie?
- czy Olek chciał się ubrać odpowiednio do pogody?
- Jaka niespodzianka spotkała Olka na placu zabaw?
- Co zrobił tata?
-Co oznaczają słowa W marcu jak w garncu?
9. Relaksacja przy muzyce ( drzemka).
10. Wspólne przygotowanie obiadu- zupy jarzynowej. Oglądanie i porównywanie garnków, dopasowywanie do nich pokrywek. Wystukiwanie rytmy podanego przez rodzica drewnianą łyżką o garnek. Obieranie warzyw ( uwaga, nóż musi być plastikowy ) pod kontrolą rodzica.
11. Wspólne zmywanie i sprzątanie po obiedzie.
12. Rodzice, którzy posiadają własne podwórko mogą wyjść z dzieckiem na powietrze, oglądać kształt chmur, opisywać pogodę. Dzieci mieszkający w blokach , odpowiednio ubrani, robią to przy oknie lub na balkonie- tylko przy asekuracji rodzica.!!!
12. Zabawa plastyczna Parasol- wydzieranka.
Wyklejanie konturów parasola kawałkami gazety. Jeżeli rodzice posiadają w domu folię bąbelkową, polecam zabawy nią: ściskanie, uderzanie piąstką, gniecenie, malowanie kawałów i odciskanie na papierze- powstają bardzo ciekawe prace plastyczne. Dzieci starsze mogą wyklejać parasol wyciętymi z gazet, poznanymi wcześniej literami np: wyklejamy tylko literą P .
Zadanie na wieczorną porę: pudło pomysłów
Z plastikowych butelek odcinamy gwinty (osoba dorosła) i klejem na gorąco lub Kropelką naklejamy na wieko pudełka po butach. Na nakrętkach przyklejamy kolorowe karteczki (dzieci starsze –litery). Zadaniem dziecka jest odtworzenie wymyślonego przez rodzica wzoru (lub słowa) .
MIŁE ZABAWY!
Materiały zaczerpnięte z Przewodnika metodycznego „Olek i Ada” M. Cieśla, A. Horabik, M. Smułka wyd. MAC
powrót